Elektromotory MVVS 6,5 a MVVS 8

24. listopadu 2009 v 20:08 | Mipo |  Ostatní heli


Je to již nějakou dobu, co se mi v hlavě zrodila myšlenka trošku výkonnějšího pohonu pro Snipera II. A tak začal výběr komponent.

Regulátor byl celkem jasný, Kontronik.
Volba padla na JIVE 60, vzhledem k plánům do budoucna :-) HV verzi, tím bylo také jasně dáno minimum 6S lipol. Jelikož měla být motorizace opravdu extrémní, nakonec jsem se rozhodl pro 8S lipol, zbýval již jen motor. Po několika večerech brouzdání a zkoumání jsem nakonec zvolil stejně jako regulátor Kontronik, konkrétně KORA 25-10. Po výborných zkušenostech s menším bratříčkem (KORA 15) se ani nebylo čemu divit. Jenže… Na motor jsou asi špičky k 2 KW již moc silné kafe, nebo jsem měl prostě jen smůlu, ale po 2 větších problémech se mi potřetí již motor do vrtulníku vracet nechtěl. Byl tedy čas na plán B :-).

A plánem B jsou právě motory MVVS.
Prvním kolem je použití stávající produkce, konkrétně elektromotorů MVVS 6,5/910 a MVVS 8/680. Pro mé účely mírného šílence MVVS 8/680, pro normálnější motorizaci vrtulníků s listy 420-480mm s klasickými 6S lipol MVVS 6,5/910.
Elektromotory MVVS této řady jsou v podstatě klasické oběžky, u MVVS jak jinak než bezvadně dílensky zpracované. O nízkou teplotu se stará velmi dobře navržené a optimalizované chlazení, díky promyšlené konstrukci a přesnosti výroby mají motory velmi kultivovaný chod bez jakýchkoliv vibrací.
Oproti klasickému provedení (hřídel na obě strany) je pro naše potřeby vhodná úprava v jejím posunutí pouze na jednu stranu a dále je třeba redukce na uchycení motoru, jelikož MVVS používá jinou (větší) rozteč upevňujících šroubů.
Oboje však není žádným problémem a po domluvě lze dodat redukce jak na klasické "600" uchycení (například do Snipera II), tak speciální držák navržený pro heli Protos.
Základní technické údaje:

MVVS 6,5/910
ot/V
910
hmotnost
185g
počet pólů
16
průměr hřídele
5mm
průměr statoru
36mm
délka statoru
15mm

MVVS 8/680
ot/V
680
hmotnost
223g
počet pólů
16
průměr hřídele
5mm
průměr statoru
36mm
délka statoru
20mm

MVVS 8/680
Motor mám v heli (Sniper II FL, V-stabi v.4, BBT 480mm) cca od poloviny května, testy probíhaly s 8S lipol Kokam 2100/30C a 8S lipol Turnigy 2200/20C. Nesmělý začátek s 14Z pastorkem, vystřídal až extrém s 17Z a momentální návrat ke střízlivé konfiguraci s 15Z :-)
Tento pohon není ničím jiným než extrémem, výkonu je snad až příliš, 2700 ot. na rotoru (při 70% otevření regulátoru) nejsou žádný problém a otáčky výrezně neklesají ani při 15st. úhlů… (ony sice cca o 200ot/min ve skutečnosti poklesnou, ale kdybych toto něměl změřené, tak tvrdím že se nehnou ani o kousek)
17Z pastorek a 8S 2200 Turnigy je celkem šílená kombinace,letová doba se pohybuje kolem 5-8 minut, velmi záleží na letovém stylu, pohon je schopen být relativně úsporný, ale také extra žravý. Výkonu je nadbytek v podstatě na cokoliv, škoda že ruce jasně říkají tohle nepotřebuješ… :-)
Motor byl testován přes léto, takže i v těch nějvětších teplech (35°C ve stínu, slunce pere na vyprahlou zem…) Zde se projevila vysoká účinnost motoru a velmi dobré chlazení, teplota motoru za letu nepřesahovala 50°C, na obrázku
je vidět že teplota během letu nepřesáhne cca 36-40°C, teplota okolí byla cca 22°C, po zastavení motoru teplota samozřejmě stoupne (přestane fungovat chlazení) maximum bylo 52°C.

Ještě jeden zajímavý výřez, průměrný příkon 1121W po dobu téměř jedné minuty.

A ještě záznam z jednoho z testovacích letů

A takhle nějak to vypadá, když létá Pavel Kefurt své 3D….

15Z pastorek létám momentálně a po 6-ti minutách dobíjím 1300-1800 mAh podle toho, jak moc si dovoluji. (Idle1 cca 2000 ot/min, Idle2 cca 2600 ot/min) Výkonu stále na rozdávání, prostě pohoda…

MVVS 6,5/910

Tento motor je ideální volbou pro 6S lipol setup, velmi se osvědčil v modelu Protos, tak i ve Sniperu II (pastorek cca 15Z). Motor ve spojení s alespoň 50A regulátorem (doporučuji JAZZ 50 LV) má naprostý dostatek výkonu, tichý a bezproblémový chod,… v podstatě platí vše výše uvedené, jen výkonu je samozřejmě (malinko) méně.



MVVS 6,5/1300?
Trošku rychlejší verze MVVS 6,5 se osvědčila jako velmi zajímavý pohon do lehčích konfigurací s 4S lipol. Zkoušky probíhají převážně ve Sniperu II splu s regulátorem JAZZ 50 LV a 4S kokam 3200/30C odvádí motor velmi dobrou práci, výkonu je po dobu cca 5-ti minut dostatek, takto osazená heli je samozřejmě lehčí a tak je létání s tímto pohonem velmi příjemné.
Motor jistě najde vužití též u vrtulníků s požadavkem na motory s vyšším KV, jen pozor na překročení maximálních otáček, které zvládá regulátor (pro Kontronik regulátory je tato mez v režimu governor cca 200tis. ot/min pro 2-pólové motory, pro 16-pólový MVVS je to tedy nějakých 25ti. ot/min)

V dohledné době bych měl mít k dispozici ještě nějaké motory s nižším počtem pólů (možnost vyšších max. otáček) a snad i něco většího vhodného do heli s listy 500-600mm.

Závěr:
Motory MVVS jsou velmi povedenými kousky železa, použité materiály, kvalita návrhu a zpracování je rozhodně řadí k tomu lepšímu na trhu, cena přitom zůstává přijatelná (MVVS 6,5 cca 2400 Kč, MVVS 8 cca 2900 Kč)
MVVS 6,5 je ideálním společníkem pro heli s listy 420-480mm (Sniper II, Protos,…) MVVS 8 je v této třídě již trošku extrém, mohla by myslím bez problémů sloužit i něčem malinko větším (např. Logo 500)
Ve spojení s kvalitním regulátorem dostanete bezproblémový pohon s naprostým dostatkem výkonu, u kterého se opravdu nemusíte bát, že se Vám protaví bočnicemi :-D
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Pavel Pavel | 31. prosince 2009 v 17:30 | Reagovat

Tak v Protosovi mám taky 6,5/910 a mazec. Už se těším na nový motor MVVS 8/960. To bude v Protosovi s 6S LiPo fakt mazec. Spíš než více výkonu očekávám vysokou stabilitu otáček rotoru a delší doba letu. No nemohu se již dočkat :)
Již ho prý mají připravený, takže otázka nekolika dnů...

2 mipo mipo | 1. ledna 2010 v 22:34 | Reagovat

[1]: No myslím že do téhle velikosti heli je 6,5 bohatě dostačující. 8 už je poněkud zbytečný masakr :-)

3 Pavel Pavel | 28. listopadu 2010 v 17:32 | Reagovat

Tak v Protosovi je 8/950 opravdový mazec. S dobrými baterkami a JIVEm drží otáčky jak skála :)

4 Jancy Ou Jancy Ou | E-mail | Web | 15. prosince 2011 v 13:44 | Reagovat

Hello,

Good day to you!

Excellent RC Lipo Batteries recommend for you here and I just want to find or create a chance to cooperate with your company.

Higher performance,higher Energy density with lower weight, competitive prices RC Lipo Batteries and best OEM service from Desire Power (http://www.desire-power.com), a mature manufactory of RC lipo packs. Our excellent lipo batteries can help you master more and more markets.

Should any questions or needs you have, please do contact me without hesitation.

Looking forward to your reply and sincerely hope to cooperate with you to distribute our Desire Power Lipos.

Thanks for your time and Best regards.

Jancy Ou
Desire Power Co., Ltd.

Tel: +86 755 2806 8560
Fax: +86 755 2806 8650
Homepage: http://www.desire-battery.com
Email: sales010@desire-battery.com
MSN: sales010@desire-battery.com

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama