Y-Ufóón

27. května 2008 v 9:56 | Mipo |  Y-UFO
Vrtulníky, vrtulníky, vrtulníky.... Letadla mě již příliš nelákají, vrtulníků je doma přehršle, vírník se také nějaký najde. Tak co tedy dál? Co takhle Y-Ufóónka?

Když jsem tuhle potvůrku poprvé uviděl, pomyslel jsem si něco o bláznech. Při bližším zkoumání jsem měl pocit že toto přeci nikdy nemůže letět, a tak Y-Ufo skončilo doma :-)
Tahle malá potvůrka :-) je pohána třemi "stříďáky" se speciálními vrtulemi (přední jsou protiběžné), které jsou živené 3S lipol akumulátorem.
Ovládání je podobné jako u vrtulníku, 3 motory jsou mixovány a změnou otáček se celý model řídí následujícím způsobem:
- křidélka (dle výchylky 1 boční motor přidá/ubere, druhý ubere/přidá otáčky, zadní motor otáčky nemění)
- výškovka (dle výchylky přední motory uberou/přidají a zadní motor přidá/uběre plyn v nastaveném poměru)
- plyn (kolektiv) (dle výchylky všechny 3 motory souhlasně přidají/uberou)
Ovládání směrovky (rotace podle svislé osy) je řešeno pomocí microserva, které naklání zadní motor v úhlu cca 30° na obě strany.
Díky stabilizační jednotce, která se stará nejen o stabilizaci, ale také o správné reakce motorů na povely řízení, stačí k řízení libovolný 4-kanálový vysílač bez jakýchkoliv mixů. (Výrobce dodává výhodné sety včetně vysílače Zebra 4 FM.)
Stavba Ufona není nijak z hlediska mechanického nikterak náročná, jen těch kabelů je všude nějak moc a jejich uspořádání je třeba věnovat zvýšenou pozornost.
Zapojení elektroniky by se také mělo obejít bez problémů, snad jen několik tipů co by se mohlo přihodit:
- pokud se nenačtou regulátory (po zapojení bateie motory nezapípají) je třeba zvětšit výchylku kanálu plynu na vysílači (pokud nepomůže zvětšení, zkuste naopak zmanšení výchylky)
- pokud je na kanálu plynu příliš velké "hluché misto" (motory se roztočí až např. ve 1/4 plynu a od 3/4 je již plný plyn) je třeba zmenšit výchylku kanálu plynu na vysílači
- pokud se točí motor opačně, stačí přehodit dva libovolné vodiče ze tří, trerými je spojen motor s regulátorem
- pokud stabilizace reaguje opačně na křidélka (místo stabilizování náklonu ještě "přidá") je třeab přehodit v přijímači konektory regulátorů pravého a levoho předního motoru a současně reversovat kanál křidélek na vysílači
Když je vše nastaveno a vrtulky se točí jak mají, tak šup do vzduchu :-)
Mimochodem vrtule jsou zajímavě řešené, skládají se z dvou polovin, které jsou sečroubovány imbusovými šrouby. Stažením šroubů vrtule drží na hřídeli motoru, není tedy třeba žádných unášečů.
Ufonek létá až překvapivě dobře, přebytek výkonu je ohromující (Ufo váží cca 450g, tak motorů na plný plyn je téměř 1kg)
Citlivost ovládání lze nastavit pomocí potenciometru na řídící jednotce v celku velkém rozsahu, optimální výchylky nalezne každý.
Odolnost vůči poškození je značná, zatím jsem nezničil nic jiného, než několik vrtulí (občas je třeba narovnat trubky :-) )
PS: Ufonek zvládne i přemet. A vůbec, to se musí vidět :-)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Oldřich Novoměstský Oldřich Novoměstský | E-mail | 9. dubna 2009 v 10:32 | Reagovat

Dobrý den, před cca půl rokem jsem Vám psal dotaz ohledně akro prvků s Y-ufem. Včera jsem měl při pokusu o přemet tažený trubkovou totálku. Mám dotaz, jak přemet dotáhnout. Stoupavý let na pný knedlík, pak minimální nakřivkované otáčky s plným přitažením. Po překonání horní úvratě jsem nechal min otáčky a čekal s plným přitažením na téměř vodorovnou polohu. Propad výšky a přetoční do vodorovna bylo tak pomalé, že jsem už nestačil dorovnat. Dotaz. Po překonání horní úvratě, mám s plným přitažením přidat plyn a dorovnat nebo přidat až bude ufo opravdu ve svislé poloze předkem k zemi. Princip tlačeného bude asi stejný, předpokládám rychlejší přetočení. Mohokrát děkuji. Skoro nikdo to nelítá, tak se houby dozvím. Jezdíte na heliakci Kroměříž od Petra Mašláně?

2 Milan Poskočil Milan Poskočil | E-mail | Web | 10. dubna 2009 v 20:55 | Reagovat

[1]: V podstatě defakto vše správně ( já moc to, jak páčkuji neřeším a přiznávám, že první přemet dopadldost podbně :-) ) Pokud si tak nějak vybavuji kam směřuje která páčka, tak plyn po "přetočení se" opět přidávám a naopak přitažení je třeba dost brzy skončit, jinak se Ufon dost rychle přehoupne k dalšímu přemetu... Tlačený přemet je o dost rychlejší, Ufonek se "přehoupne"  jakoby se předmími motory držel hrazdy a zadek ji oběhne, z větší výšky není problém nechat jej takto chvilku padat v dost divokém točení se, jen doporčučuji vybírat výš, občas ustálení chvilku trvá.
Do Kroměříže jezdím, doufám že letos tomu nebude  jinak.
PS: Ještě mě napadá, na tyhle akro kousky je dobré mít dost velké výchylky, osbně mám natevany dva letové režimy, první má výchylky omezené na cca 2/3 plných (pomocí D/R)

3 diver diver | E-mail | Web | 18. května 2009 v 20:56 | Reagovat

takže ho lítáš z visu? ...nebo na rychlosti? [2]:

4 Milan Poskočil Milan Poskočil | E-mail | Web | 18. května 2009 v 21:11 | Reagovat

[3]: No... Spíše z visu, respektive ze stoupání v mírném dopředném letu.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama