V-BAR je doma

27. května 2008 v 22:45 | Mipo |  Sniper
Tak jsem neodolal a můj bezpadlový Sniper se dnes dočkal nového kousku elektroniky - Virtual Flybar System :-)

V neděli večer objednáno, v pondělí potvrzeno, v úterý ráno zvonila PPL - ideální stav...
Sniper již bez padel delší dobu celkem bez problémů létá, létal jak bez stabilizace, tak s prototipovou stabilizací od LAheli, nyní se dočkal dnes asi Hi-end stabilizačního systému od Mikada.
Systém se skládá z řídící jednotky do které se vše připojuje (mimochodem můj první kousek elektroniky v heli, který má na sobě přímo mini-USB konektor(nepočítám-li záznamník U,I,...)) a samostatné krabičky se senzory (krabička je kovová, elektronika je uvnitř zalita v nějaké hmotě, což je řešení poněkud nezvyklé, ale budí dojem vysoké odolnosti vůči poškození a vibracím). Po instalaci samotného V-baru do heli a správném pospojování veškerých kabelů (dle návodu to jde rychle a celkem jednoduše) náš čeká ještě instalace V-baru a programovacího SW do PC.
A hurá na programování:
První na řadě bude vysílač. Zde vybereme nový model, šablonu pro vrtulníky a zapneme "mechanický" mix desky cykliky (serva tedy nejsou mixována ve vysílači, jednotlivým kanálům náleží příslušné funkce). Defakto jediným nastavením, které je třeba řešit z vysílače, je nastavení křívky plynu. Zbytek zvládne V-bar.
Tak a zpět k počítači:
Program nabízí již předdefinované setupy pro několik typů vrtulníků, dále základní mód nastavení a tzv. expert mód, ve kterém je možno nastavit další parametry přesně dle požadavků (na Expert mód doporučuji zpočátku raději zapomenout :-) ). Samotné nastavení jde celkem rychle od ruky,rozděleno je do několika kroků:
1, Overview - Zde nalezneme základní informace o verzích sw,... Dále zde nastavíme typ použitých serv a správný smysl reakce na jednotlivé senzory - Pozor, toto nastavení je velmi důležité!!!
- klopení : Při pohybu vrtulníku kabinou dolů se musí cyklika naklánět dozadu (přední část cykliky se zvedá nahoru)
- klonění : při pohybu vrtulníku vpravo se musí cykliky naklánět vlevo ( při pohledu zezadu se pravá část cykliky zvedá nahoru)
Jinak řešeno, V-bar se musí cykliku snažit udržet při pohybu vrtulníku ve vodorovné poloze.
2, Servo - V této části nastavení nastavíme rozložení serv na desce cykliky, jejich revers, neutrál a rozsah pohybu serv pro koletiv.
3, Flt Paras - Zde je možno nastavit rychlost reakce na cykliku a vrtulku spolu se ziskem stabilizace, v druhé polovině okna je možno provést dotrimování jednotlivých funkcí
4, Rudder - Nastavení vrtulky - neutrál, revers, limity serva vrtulky nezávisle na obě strany a několik dalších parametrů týkajících se nastavení vrtulky
Tím nastavení V-baru končí, odpojit od PC a můžeme jít na zkušení let.
Před prvním startem mě trošku ovládla nervozita co se bude dít, opatrné roztočení mechaniky a zkouška reakcí, vše se zdá je jak má být, tak postupně přidávání kolektivu a... ono to letí. Řízení je však příliš citlivé, takže prozatím raději rychle přistát a šup domů přenastavit V-bar. Toto je bohužel trošku nevýhoda V-baru, k nastavení se neobejdete bez počítače, notebook se mi na pole tahat nechtělo. Možností je ještě BT modul pro bezdrátovou komunikaci a sw do PDA, bohužel modul zatím nevlastním. K této chvíli má za sebou Sniper 5 letů a chování se již velmi blíží mým představám, ještě malinko poladit a pak již jen létat. Ale jak se znám, tak pořídím BT modul a budu si hrát a zkoumat pokročilá nastavení.
Zajámavostí V-baru je to, že heli v podstatě není třeba nijak trimovat, o vše se postará sám V-bar.
Na závěr malá rekapitulace s čím že to vlastně létám:
- Sniper s upravenou hlavou bez padel
- motor Kontronik Kora 15-10 SN
- regulátor JAZZ 40-6-18
- V-bar
- serva cykliky Futaba 3155
- servo vrtulky Futaba 9257
- Přijímač Futaba R617
- vysílač Futaba T7C
- baterie 6S A123 Life
- listy 470mm LAheli laminát
- hmotnost 1620g
Více o létání s V-barem až přibudou nějaké zkušenosti.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama