HELIDRIVE for SNIPER

26. května 2008 v 11:10 | Mipo |  Sniper
Pohonný set od fa Kontronik pro model vrtulníku Sniper.

Parametry dle údajů výrobce:

Jazz 40-6-18

- max proud 40A (50A 15 sec)
- BEC max. 2A (spínaný)
- Napětí 6-25V
- Hmotnost 42g

Motor Kora 15-10 S

- Otáčky 1090 ot/min/V
- Počet článků 2-4 lipol
- Max. učinnost 82%
- Hmotnost 150g
- Průměr hřídele 5mm

Hmotnosti naměřené po vybalení (bez konektorů)

- motor 156g
- regulátor 41g
K regulátoru i motoru jsou dodávány konektory pro jejich propojení, ovšem jejich provedení nebudí přílišnou důvěru, jsou "ohnuté" a lisované z plechu. Pro další testy jsou použity kvalitní zlacené konektory, také z důvodu kompatibility s ostatními částmi elektroniky. Regulátor je na kabelu do přijímače již v výroby vybaven toroidem pro odrušení, jinak je to na první pohled "prostě normální regulátor"
Regulátor obsahuje obvod BEC, který svou konstrukcí umožňuje napájení palubní elektroniky v celém rozsahu provozního napětí, není tedy třeba samostatných přijímačových baterií či externího BECu. V návodu k regulátoru je zmíněno doporučení použít jako záložní zdroj pro palubní elektroniku 4čl NiCD či NiMH. Tento přijímačový pack se pouze zapojí do volného výstupu přijímače a funguje paralelně s BECem regulátoru, napětí aku je udržováno na 5V, není tedy třeba se o něj příliš starat. Myslím že takto "zálohovat" BEC by měla být téměř povinnost ve větších elektroheli, akumulátor stačí miniaturní o kapacitě cca 200mAh. Jeho použití nám zaručí jak pokrytí špičkového odběru serv, tak i náhlý výpadek regulátoru či pohonného akumulátoru, který by jinak znamenal ztrátu kontroly.
Pozn: Během testů se právě vyskytl problém se špičkovými odběry serv HS 81, který způsobil mžikový pokles napětí BECu na cca 3V a RX alpha 8 se díky tomuto poklesu "resetoval" a výsledkem je cca 0,5sec. "zatuhnuté" řízení, což je nepřípustné. Uvedeným miniaturním akumulátorem byl problém vyřešen. (situlace nastala při simulovaném velmi rychlém "pumpování" kolektivu) Pokles napětí nebyl způsoben nedostatečným dimenzováním BECu, ale velmi vysokým špičkovým odběrem použitých serv HS 81, s třemi připojenými digitálními servy Futaba 9254 (velmi rychlá vrtulková serva) se stejný stav nasimulovat nepodařilo.
Z motoru "čouhá" 30! mm dlouhá hřídel, dále přívodní dráty, které jsou velmi tvrdé, jelikož se jedná přímo o dráty vynutí. (osobně se mi více líbí řešení které je použito například na motorech AXI, kdy jsou kabely ohebné a nehrozí jejich zlomení při manipulaci). Motor má v integrovaný ventilátor, který by měl zajistit dostatečné chlazení za všech provozních podmínek.
Po osazení konektory je hmotnost celé pohonné jednotky 210g.

Instalace do modelu:

Vše je připraveno, tak hurá s pohonem do vrtulníku J
Při instalaci motoru se objevil jeden malý problém, extrémně dlouhé hřídeli překáží jeden z distančních sloupků mezi bočnicemi. Po chvilce úvah zda podložit motor či zkrátit hřídel jsem sloupek odstranil, tuhosti šasi to myslím nijak vážně neublížilo. Pokud se rozhodnete hřídel zkrátit, provádějte toto zásadně na hřídeli vyndané mimo motor, aby nedošlo k vniknutí kovových pilin do motoru. Hřídel lze snadno vyndat po povolení příslušného červíku, při opětovné montáži motoru nezapomeneme vše řádné zajištění pomocí loctice)
Asi jako nejlepší řešení se jeví posunout sloupek cca o 1 cm dozadu, kde již ničemu nepřekáží. V nově dodávaných stavebnicích Snipera již je konstrukce upravena tak, aby se vše vešlo jak má.
Motor je vhodný pro napájení 3-4(5)čl. lipol (4-6čl. A123), přibližné vhodné pastorky jsou v následující tabulce:
Počet článků lipol
Požadované provozní otáčky
Počet zubů pastorku
3
1800-2000
20
3
2000-2200
22
3
2100-2300
24
4
1800-2000
15
4
2000-2200
17
4
2100-2300
18
5
1800-2000
12
5
2000-2200
13
5
2100-2300
14
Dále již instalace proběhla bez problémů, použité rozložení vybavení je patrné z obrázků.
Po instalaci následovalo základní nastavení regulátoru a hurá do vzduchu. Nastavení bylo provedeno dle tohoto návodu, vše je velmi jednoduché, pouze se aktivuje HELI mód a v případě potřeby mód pro Lipol články.

Letové zkoušky:

- model LAheli Sniper
- serva cykliky 3xHS81MG
- gyro GY 401 + S9254
- přijímač Schulze alpha 8
- rotorové listy LAheli laminát 470mm
- listy ocasního rotoru LAheli uhlík 77,5mm
- měření DPR-100
Jak již bylo zmíněno, motor je vybaven integrovaným ventilátorem, který spolehlivě drží teplotu na velmi dobrých hodnotách i při vysokém zatížení. V době testování se okolní teploty pohybují mezi 5-15°C.
Governor režim regulátoru pracuje velmi spolehlivě, otáčky drží "jako přibité" Mechanika se nepřetáčí, reakce jsou okamžité bez náznaků kmitání regulace či jiných neduhů.
A nyní podrobněji ke zkoušeným variantám pohonu.

Konfigurace 1

4S lipol noname china 2200mAh , 18Z pastorek
Otáčky nastaveny na 1900 první plyn a 2100 druhý plyn. Hmotnost Snipera v této konfiguraci je 1400g.
Baterky jsou delší dobu nelétané lipol 2200 mAh 20C. Po prvním "seznamovacím" letu proběhl další již "naostro", doba letu cca 4 min, odebraná kapacita z akumulátoru 1950mAh. Naměřená výkonová špička 821W (64,2A). Při hmotnosti 1400g je to velmi slušných 1,7g/W. Použitý akumulátor není již na takový proud stavěný, napětí na packu je v tu chvíli cca 12,8V, proud představuje téměř 30C!!. Po přistání je regulátor mírně vlažný, motor taktéž. Co se letových vlastností týče tak je znát poměrně nízká hmotnost, pohon je velmi příjemný, při déle trvajícím maximálním zatížení ovšem již nezvládá akumulátor dodávat potřebný výkon.
Pohonné jednotce nedělá žádný problém říci si o pořádnou dávku ampér, důsledně doporučuji použití kvalitních a dostatečně dimenzovaných akumulátorů.

Konfigurace 2

4S lipol Kokam 3200mAh Helipack , 18Z pastorek
Otáčky nastaveny na 1900 první plyn a 2100 druhý plyn. Hmotnost Snipera v této konfiguraci je 1550g. Naměřená výkonová špička 911W (69,1A). Při hmotnosti 1500g je to velmi slušných 1,65g/W. Po přistání je regulátor mírně vlažný, motor taktéž. Co se letových vlastností týče, stručně řečeno bez připomínek. Špičkový výkon, celkově je pohon velmi příjemný. Testovaný akumulátor má za sebou již více jak 200cyklů, s novým bude výkon ještě vyšší. Pohonné jednotce nedělá žádný problém říci si o pořádnou dávku ampér, důsledně doporučuji použití kvalitních a dostatečně dimenzovaných akumulátorů.

Konfigurace 3

6S A123, 14Z pastorek
Otáčky nastaveny na 1900 první plyn a 2100 druhý plyn. Hmotnost Snipera v této konfiguraci je 1600g.
Letový projev je velmi příjemný, pohon se ani při velmi ostrém létání prakticky nedusí, výkonová rezerva je více než dostatečná v podstatě pro jakýkoliv styl letu. Letový čas 5-7 minut. Naměřená výkonová špička je 1116W (65,2A) ,což je při hmotnosti 1600g více než velmi slušný poměr hmotnosti a výkonu 1,43g/W. Po přistání je regulátor mírně vlažný, motor taktéž.

Závěr:

Koupí HELIDRIVE 3D SNIPER získáme velmi výkonný a lehký pohonný set s jednoduchým nastavením a 100% funkčností. Vhodný je jak pro začátečníky díky bezproblémovému nastavení , tak pro pokročilé piloty vyžadující velmi vysoký výkon, tzn.pohon nebude třeba s vzrůstajícími nároky na výkon heli měnit, dostačující je mírně jiné nastavení (pastorek, popřípadě jiný počet čl. akumulátoru).
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama